کد خبر 524054
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵

نرگس، ستایش، یلدا، پریدخت، پروانه، وفا، رعنا، ثریا، ریحانه، کیمیا و... شاید اگر حافظه‌ام یاری کند چند اسم دیگر هم به ذهنم برسد که فقط اسامی زنان نیست و فقط سریال‌هایی است که نامی زنانه دارد و قصه غصه‌های زنان را روایت می‌کند.

به گزارش مشرق، اگر نه عنوان سریال که ماهیت و محتوای آنها را به‌ویژه در یک دهه اخیر رصد کنیم، می‌توانیم بر زنانه شدن سریال‌های تلویزیونی انگشت تایید بگذاریم. این زنانگی سریال‌ها البته یک‌سویه دیگر هم دارد، به این معنی که در همه جای دنیا غالبا زنان مخاطبان اصلی سریال‌ها هستند. این زنانه شدن البته به معنای یک‌بعدی یا جنسیتی شدن مجموعه‌های نمایشی نیست بلکه نمایش نقش موثر زنان در خانواده و جامعه امروزی است و نسبت عمیق و معناداری بین زندگی و زنانگی برقرار است. اگر همه نقش‌های اجتماعی ـ عاطفی زنان را کنار بگذاریم یا با تکیه بر تفکرات مردسالارانه، نقش زنان را دست‌کم بگیرم، نمی‌توانیم منکر نقش موثر و مقدس مادری شویم.

کمتر سریال ایرانی را بتوانیم مثال بزنیم که در آن مادر جایگاه و نقش خاصی نداشته باشد و از آنجا که اکثر سریال‌های تلویزیونی، خانوادگی هستند و در خانواده‌های ایرانی، مادر نقش محوری و تاثیر‌گذاری در خانه دارد، لذا سریال‌های تلویزیونی نیز با حضور پررنگ مادران شکل می‌گیرد. البته این حضور یا دست‌کم نقش مادران در سریال‌های جدید تلویزیونی به دلیل جابه‌جایی و تغییراتی که به وجود آمده کمرنگ شده و ما کمتر شاهد مادری قدرتمند و تاثیرگذاری هستیم که در ذهن بماند و ماندگار شود، اما هر چقدر به دهه 70 و 60 برمی‌گردیم بیشتر مادران تلویزیونی را به یاد می‌آوریم که این خود متاثر از نسبت این مساله با تحولات فرهنگی ـ اجتماعی در کشور ماست. در واقع تصویر مادرانه بی‌تاثیر از مولفه‌های اجتماعی ـ تاریخی نیست و اگر بخواهیم عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم نقش مادر نیز به موازات تحولات اجتماعی دستخوش تغییر شده است، اما در رویکرد تازه مجموعه‌های نمایشی می‌توانیم به شکل نسبی شاهد چرخش از نقش مادرانه به نقش همسرانه و فراتر از آن نقش زنانه باشیم.

قرار نیست زن فقط در نقش مادرانه قهرمان باشد، بلکه می‌توان به واسطه زن بودن خود نیز قهرمان شود. فارغ از بحث‌های اجتماعی و فرهنگی به یک نکته مهم باید توجه کرد و آن هم دراماتیک‌تر بودن نقش زن یا مادر نسبت به نقش مرد یا پدر است. خود این موقعیت یا جنسیت و هویت، ظرفیت دراماتیکی بالایی دارد که صرفا به مادرانگی محدود نمی‌شود و به نظر می‌رسد فیلمسازان ما این نکته را دریافته و اکنون درصدد هستند که این ظرفیت‌های بالقوه را به فعلیت نمایشی درآورند. شاید سریال‌های تلویزیونی جایی باشد که زنان بیش از جاهای دیگر بتوانند از اعتبار و اقتدار نقش زنانه و مادرانه خویش دفاع کنند و قهرمانی خود را به اثبات برسانند. سریال‌هایی که می‌کوشند شخصیت‌های مادرانه را به خوبی نمایش دهند، مطمئنا با مخاطب این سال‌های تلویزیون بهتر ارتباط برقرار می‌کنند. در حافظه همه ما چند نقش این چنینی در یاد مانده است و همین قدرت فوق‌العاده رسانه را می‌رساند.


منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    البته در همه این سریال ها، یک لولوی قدرتمند مرد وجود دارد، که رو به روی سوپر زن قهرمان قرار میگیرد و در آخر این قهرمان زن دخل این لولو را میاورد ، بقیه مردها هم نقش های معمولی، مثل بقال، چغال، دیوار، تابلو و چراغ راهنمایی و رانندگی دارن...
  • احمد ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    سریال هایی مانند: نرگس، ستایش 1 و2 ، آوای باران، تنهایی لیلا، و اخیرا کیمیا؛ نقطه اشتراک همشون اینه که نقش اول سریال یک زن بسیار مظلوم و البته متدین هستش که در مقابلش یک مرد خبیث قرار داره که از هیچ نوع کثافت کاری و شارلتان بازی برای ضربه زدن به اون زن و رسیدن به اهداف پلیدش ابایی نداره!!!! میشه گفت یک نوع فمینیسم رو نشون میدن البته با ظاهر و پوشش اسلامی!
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    میخواد بگه جوانمردان کجاین ؟ مرد بودن با جوانمرررررررررد بودن فرق داره ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس